De recente beslissing van Amazon om een e-commerce gedeelte te maken voor 3D geprinte producten, kan 3D printen naar de massa brengen. Maar niet op de manier waarop je zou denken dat dit zou gebeuren.
Wanneer je een blik zou werpen op een aantal nylon plastic producten die momenteel via Amazon’s partner 3DLT worden aangeboden , zou je denken dat hier slechts om een e-commerce push gaat van Amazon. Met andere woorden, Jeff Bezos maakt het je nu mogelijk om ontwerpen voor sieraden en speelgoed te kopen. Of bijvoorbeeld een iPhone 4/5 beschermhoesje, gemaakt door een 3D printer. Maar is dat alles?
Amazon, dat een zogenaamde 3D Printer Store heeft geopend, experimenteert met een groter concept: Bij 3D printen draait het allemaal om de verandering van zowel het aanbodzijde bij de retail, als om de verandering bij de vraagzijde. Met andere woorden, bij 3D printen gaat het niet alleen om het aanbieden van meer en meer consumptiegoederen in meer categorie zodat Amazon hier van kan profiteren (ondanks dat natuurlijk wel meespeelt). Het kan zijn dat het gaat over de transformatie van een online retail model op basis van onze veranderende noties van schaarste. Schaarste bij zowel de producten als in de voorraadruimte.
In het huidige retail model, bewaren internet bedrijven als Amazon hun voorraad in grote magazijnen. Vervolgens leveren ze de bestellingen van de klant zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk. Amazon heeft momenteel een grote voorsprong op de concurrentie, omdat ze meer kunnen aanbieden met bijna onbeperkte voorraadruimte. Door deze schaalvoordelen kunnen ze ook goedkopere producten aanbieden aan de consumenten.
In het nieuwe model met 3D producten, kan Amazon gebruik maken van het zogenaamde “Just-in-Time” model. Hierbij hoeft Amazon niet gebruik te maken van een groot netwerk van magazijnen. Ook hoeft Amazon dan niet te investeren in Drones die de bestellingen bij de klanten moet afgeven. Theoretisch gezien zou Amazon gewoon de 3D-bestanden (ook wel STL bestanden) kunnen verkopen, die nodig zijn om een product te maken. En de consument kan vervolgens het product simpelweg thuis uitprinten. Hoogstwaarschijnlijk zouden deze consumenten hun 3D printer en 3D filamenten ook bij de Amazon 3D Printer Store kopen.
Dit is dan ook de reden waarom deze 3D pilot van Amazon zo interessant is.
3DLT, 1 van de 5 partners die Amazon heeft geselecteerd voor deze pilot, heeft laten doorschemeren dat in de toekomst consumenten 3D designs simpelweg uploaden en downloaden, om vervolgens thuis uit te printen. Met andere woorden: Consumenten kopen de fysieke producten niet, maar kopen enkel de 3D-bestanden.
We zijn nog ver verwijderd van die toekomst waarin producten worden verkocht als digitaal ontwerp. Bovendien, de 3D printers die nu betaalbaar zijn voor de massa hebben hun beperkingen. Even een koekenpan uitprinten zit er momenteel nog niet in. Met nadruk op nog niet… Deze stap van Amazon is een stap in de goede richting, die hoogstwaarschijnlijk voor veel verandering zal brengen in de vraag en aanbod van 3D producten.
Leave a Reply